Kun on valittu minkälainen moottoripyörä halutaan ja hankittu asianmukaiset varusteet, on aika opetella ajamaan. Paras tapa aloittaa on menemällä autokouluun ja tämä on joka tapauksessa käytävä lävitse, ennen moottoripyöräkortin saamista. Tähän sisältyy aina sekä teoria, että käytäntö tunteja, joiden aikana päästään syventymään ajamisen maailmaan.

Aloittelijalle tietoa annetaan huima määrä, aina erilaisista säädöksistä siihen, miten tulee toimia missäkin hätätilanteessa. Suomessa ajamiseen vaikuttaa vahvasti myös sääolosuhteet, minkä takia onkin tärkeä saada ammattilaisilta tietoa oikeiden varusteiden ja käsittelyn suhteen. Koska ajotunteihin sisältyy myös käytännön ajamista, pääsee opettaja korjaamaan ajajan virheet jo aikaisessa vaiheessa ja muuttaa ajotyylistä turvallisemman, jolloin myös harrastuksesta nauttiminen on helpompaa.

Kouluilla on usein omat moottoripyöränsä käytössä, mutta opettajan kanssa voi myös keskustella itse hankitun pyörän kokeilemisesta. Tämä antaa myös hiukan uutta näkökulmaa siihen, miten erilaiset pyörät toimivat ja mikä on paras tapa ohjata mitäkin moottoria. Varsinkin kääntyminen hitaissa nopeuksissa tulee olemaan hyvin erilaista, riippuen siitä kuinka painava pyörä on alla ja miten painava ajaja on kyydissä.

Aina on parempi kysyä kuin katua, varsinkin moottoripyöräilyssä, jossa katuminen voi johtaa katastrofiin. Ajokortin saaminen maksaa pienen omaisuuden, mutta myös moottoripyörä harrastus tulee jatkuvasti keventämään kukkaroa, eli missään nimessä ajokortin hinnan takia ei kannata harrastuksesta luopua.