On olemassa lukuisia syitä sille, miksi hankitaan moottoripyörä. Ensinnäkin ne näyttävät mahtavilta, kuulostavat hienoilta ja lisäksi harrastuksen avulla on helppo tutustua muihin samanhenkisiin ihmisiin. Oli syy harrastuksen aloittamiselle mikä tahansa, usein moottoripyörän antama vapaus on se asia, mihin rakastutaan täysillä. Pyörällä ei välttämättä ole niin väliä, alla voi olla rauhallisempi kruiseri, italialainen vauhtihirmu tai vaikka vanhanaikainen Jopo, jatkuvana avautuva tie ja vapaus on jotain sellaista, minkä vain moottoripyöräilijät ymmärtävät.

Se hetki, kun laitetaan moottori käyntiin ja kuullaan kuinka moottori jyrähtää tien alkaessa kiitää alla, on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Näiden vinkkien avulla pääset harrastukseen mukaan ja alkutaipale sujuu mutkattomasti.

  1. Askel – Sopivan moottoripyörän valitseminen

Aloitetaan moottorin valinnalla, sillä merkkejä ja malleja on tuhottoman paljon. Ennen kuin ensimmäinen moottoripyörä valitaan, tulee keskittyä kahteen pääasiaan ja kumpikaan näistä ei ole se, miltä pyörä näyttää. Se mihin tulee oikeasti keskittyä, on pyörän cc, eli moottorin iskutilavuus, ja moottorin tyyppi. Nämä asiat voivat tuntua aloittelijalle kovin teknisiltä, mutta kun edes huikan perehdytään aiheeseen, ymmärretään pyöriä heti paremmin. Moottorin tehokkuus tulee myös olemaan järjettömän suuri tekijä siinä, kuinka helppoa tai vaikeaa ajaminen on ja oikean vaihtoehdon löytäminen tekee ajamisesta turvallisempaa ja miellyttävämpää. Myöhemmin voidaan aina vaihtaa tehokkaampaan peliin, mutta liian järeällä moottorilla varustettu aloittelija päätyy usein viimeiselle ajomatkalle sairaalaan heti ensimmäisellä kerralla. Pidä siis nämä asiat mielessä:

  • CC:t – Tämä tarkoittaa moottorin kuutiotilavuutta, eli iskutilavuutta. Mitä isompi moottori, sitä enemmän CC-voimaa löytyy.
  • Moottorin malli – CC:t eivät ole ainoa asia jotka vaikuttavat moottoripyörän tehokkuuteen. Myös moottorin kokoonpanolla on suuri merkitys, eli kuinka monta suurta komponenttia moottori yhdistää.
  • Nelisylinteri moottori

Tämä tarkoittaa että moottoripyörässä on neljä sylinteriä, jotka kaikki ovat linjassa toistensa kanssa. Usein näissä pyörissä nähdään neljä pakoputkea moottorin etupuolella, etupyörän takana. Ne yhdistyvät myöhemmin yhdeksi, tai kahdeksi pakoputkeksi pyörän takapuolella. Nelisylinteri moottoreista pääsee myös hiukan korkeampi ääni, kuin kaksitahtisista pyöristä. Usein japanilaiset urheilupyörät ovat juuri tällaisia.

  • Kaksitahtiset moottorit

Näissä moottoripyörissä on vain kaksi sylinteriä, jotka generoivat voimaa. Moottoreita löytyy useita erilaisia malleja, riippuen siitä miten sylinterit on asetettu. Näitä ovat esimerkiksi V-moottorit, mikä on saanut nimensä V-kuviosta, jonka sylinterit muodostavat. Osassa moottoreita sylinterit voivat olla vierekkäin, vastakkain tai muutamassa muussa kuviossa. Kaksitahtisissa pyörissä on usein vain kaksi putkea pyörän etupuolella ja ne yhdistyvät yhdeksi pyörän takapuolella. Näissä pyörissä ääni on matalampi kuin muissa pyörissä ja pyörä myös värähtelee enemmän ajaessa. Kaksitahtiset pyörät on helpompi hallita, koska ne käsittelevät voimaa helposti ennakoitavalla tavalla.

Moottoriin liittyviin asioihin on hyvä perehtyä ajan kanssa. Jos ajaminen on täysin uusi kokemus, kannattaa pysyä näissä säännöissä:

  • 1. Jos valitaan nelisylinteri moottori, kannattaa pitäytyä alle 500cc moottoreissa.
  • 2. Jos valitaan kaksitahtinen moottori, on hyvä pysyä alle 650cc moottoreissa.

Tämä johtuu siitä, että aloittelijan on helpompi käsitellä pyörää, jossa voima on ennalta arvattavissa. Sellaiset moottoripyörät, joissa moottori käy ensin rauhallisemmin, mutta tietyssä pisteessä voima nousee huimasti, on erittäin haastava aloittelijalle ja jopa hengenvaarallinen.