Autotalli on monessa mielessä kätevä lisä, sillä se pitää ajoneuvot talvella poissa lumimyrskyiltä, nopeuttaa ajoneuvon lämmitystä ennen ajoon lähtöä ja suojaa ajoneuvoja mahdolliselta ilkivallalta. Autotallin rakentamisessa suunnittelu on kaiken A ja O, ja siksi ennen itse projektin aloittamista onkin tärkeää ottaa huomioon muutamia tärkeitä asioita.

Rakennusoikeus ja autotallin koko

Uuden autotallin suunnittelu aloitetaan rakennusoikeuden selvittämisellä. Asemakaava-alueelle on yleensä merkitty tarkempi alue, jonka sisälle voidaan rakentaa, kun taas kaava-alueen ulkopuolella rakentaminen on usein kaava-aluetta joustavampaa ja vapaampaa. Luonnollisesti tulevan autotallin sijainti kannattaakin suunnitella niin, että sen sijainti olisi normaalia arkea silmällä pitäen mahdollisimman kätevä.

Autotallin koko riippuu usein siitä, kuinka monta ajoneuvoa sinne tulee mahtua. Moottoripyörälle ja sähköautolle suunnatun autotallin ei siis tarvitse olla erityisen suuri. Koossa kannattaa huomioida myös mahdollinen säilytystila. Esimerkiksi osoitteesta https://skarebo.fi/ tilatut sähköauton lataukseen ja varustukseen tarvittavat tuotteet on hyvä pystyä säilyttämään ajoneuvon läheisyydessä.

Rakennuslupahakemukseen tulee liittää tarkat luonnokset tulevasta autotallista. Luonnokset voi tehdä itse tai yhdessä ammattilaisen kanssa. Jos suunnitteilla on talon rakentaminen tyhjälle tontille, autotallin rakennuslupaa kannattaa hakea yhdessä talon rakennusluvan kanssa, sillä se on usein edullisempaa. Rakennuslupaa on toki mahdollista hakea myös yksinomaan autotallille.

Budjetointi

Toinen tärkeä autotallin suunnitteluun liittyvä vaihe on budjetti. Lopulliseen budjettiin vaikuttavat monet tekijät, kuten rakennuksen malli ja koko, sähkötyöt ja työvoiman osuus. Mitä enemmän pystyy itse osallistumaan työhön, sitä maltillisempi myös budjetista tulee.

Olipa kyseessä sitten mikä tahansa rakennus, urakasta kannattaa aina tehdä mahdollisimman realistinen kustannusarvio. Kulujen suunnittelussa kannattaa aina varautua siihen, että lopullinen hintalappu on alkuperäistä budjettia korkeampi. Näin ei toki aina käy, mutta rakentamisessa on tavanomaisempaa, että lopullinen budjetti nousee alkuperäistä korkeammaksi kuin että jäisi sen alle.